در این مقاله میخواهیم با مزایا فروشگاه زنجیره ای آشنا شویم. اما در ابتدا بهتر است که بدانیم فروشگاه زنجیره ای چیست فروشگاه زنجیرهای یک نوع از فروشگاه است که در شهرها و نقاط مختلف کشور ایجاد میشود که یک هدف را دنبال میکنند. در این تعریف میتوان دریافت که فروشگاه زنجیرهای با یک نشان مشترک در بسیاری از شهرهای ایران وجود دارد. تمام فروشگاههای زنجیرهای زیر مجموعه یک دفتر مرکزی اصلی قرار دارند که با یک شیوه مدیریتی اداره میشوند که این امر برای مشتریان مهم است.
فروشگاه زنجیره ای به گونهای است که باعث میشود تا افراد بتوانند نیازهای خود را در شهرهای مختلف به صورت یکسان مرتفع نماید. حال که با پرسش فروشگاه زنجیره ای چیست آشنا شدید، بهتر است بدانید که این نوع از فروشگاهها از نظر کیفیت در یک سطح یکسان قرار دارند. فروشگاههای زنجیرهای موجود در ایران در زمینه فروش انواع خواربار، محصولات بهداشتی، محصولات خانگی و غیره وجود دارد. فروشگاههای زنجیرهای با اهداف مختلف تشکیل میشوند که یکی از مهمترین آنها رسیدن به سودآوری بیشتر است.
استفاده از فروشگاه زنجیره ای میتواند مزایا زیادی برای استفاده کنندگان داشته باشد. با توجه به این که مزایای این گونه فروشگاهها قابل توجه است، بسیاری از افراد ترجیح میدهند تا با مدیریت بهتر زمان و هزینههای خود بتوانند از این فروشگاهها برای رفع نیازهای روزمره خود استفاده کنند.
آشنایی با مزایا فروشگاه زنجیرهای
مزایا فروشگاه زنجیره ای : سیستم فروشگاه زنجیره ای فروشگاه های شعبه ای هستند که در مناطق مختلف شهر یا در مناطق مختلف کشور تحت مدیریت متمرکز واقع شده و در یک خط کالا مشابه معامله می شود.
چنین مغازه های متعددی در غرب بسیار رایج و محبوب هستند و به فروشگاه های زنجیره ای معروف هستند. به گفته J.L. Fri ، “فروشگاه های زنجیره ای گروهی از فروشگاه ها هستند که با کالاهای مشابه با مالکیت واحد و مکان متمرکز اداره می شوند.”
بر اساس این ترتیب ، یک دفتر مرکزی وجود دارد و شبکه گسترده ای از شعب یا خرده فروشی ها که ممکن است در مناطق مختلف کشور مستقر شوند و به آن متصل هستند.
اما ویژگی اصلی فروشگاه های متعدد یا زنجیره ای این است که در یک سطح استاندارد مشخص شده ای به عرضه محصولات به خصوصی می پردازند.
مزایای فروشگاه زنجیره ای :
1 – صرفه جویی اقتصادی :
صرفه جویی های اقتصادی در جایی اتفاق می افتد که هزینه ی کم تری در مقایسه با سود به دست آمده وجود داشته باشد. در فروشگاه های زنجیره ای به علت حجم زیادی از کالا ها، هزینه ها با توجه به مقیاس بزرگ تر کالاها و خدمات، کم تر از خرده فروشی های کوچک بوده و از این رو موجب صرفه ی اقتصادی می شود.
به طور مثال هزینه باربری با توجه به حجم زیاد کالاها اگر تقسیم بر تعداد کالاها گردد ناچیز خواهد بود و همین باعث کاهش هزینه های حمل و نقل در فروشگاه های زنجیره ای و رشد و سوددهی بالاتر می شود.
2 – ارائه خدمات تحویل کنار درب منزل :
فروشگاه های زنجیره ای حجم زیادی از مشتری دارند. آن ها می توانند افرادی را در نظر بگیرند تا محصولات و سفارشات مشتریان را درب منزل به آن ها ارائه کنند.
این کار از مزایای فروشگاه زنجیره ای بوده که موجب می شود رضایت مشتریان بیش تر شده و بیش از قبل از فروشگاه خرید کنند. هم چنین هنگامی که افراد در خانه نشسته اند و سفارش خود را ثبت می کنند از آن جا که می دانند قرار است درب منزل آن را تحویل بگیرند حجم بیشتری خرید می کنند که این در نهایت به نفع فروشگاه زنجیره ای می باشد.
3- وجود افراد متخصص :
فروشگاه های زنجیره ای بر خلاف فروشگاه های خرده فروشی کوچک که باید در همه ی زمینه ها خودشان تصمیم گیری کنند، واحد هایی از افراد متخصص از زمینه ی بازاریابی و فروش تا انبارداری، تولید و امور مالی دارند که با تخصص و مهارت کافی برای هر بخش به طور حرفه ای تصمیم می گیرند.
تخصص و مهارت کافی منجر به اثربخشی بیش تر فروشگاه های زنجیره ای می شود. در واقع در این فروشگاه ها افراد متخصص در هر زمینه ای از نحوه سفارش دهی کالا تا قیمت گذاری ها و چینش قفسه ها را مطابق با برنامه ای حرفه ای برنامه ریزی کرده اند و بر اجرای تک تک این برنامه ریزی ها تا رسیدن به اهداف و ماموریت فروشگاه نظارت مداوم می کنند.
4- تخفیف های ویژه فروش :
یکی از بهترین مزایای فروشگاه زنجیره ای تخفیف ها و آفر های ویژه ای است که به مصرف کنندگان ارائه می دهد. این فروشگاه ها به علت حجم بالای محصول و فروش و سود بیش تر توان ارائه قیمت های کم تری نسبت به سایر فروشگاه های کوچک تر دارند و همین تخفیف های ویژه و یا آفر های فصلی باعث می شود تا مشتریان بسیاری را به خود جذب کرده و حجم بالاتری از آن ها خرید کنند.
5 – قیمت پایین :
قیمت پایین فروشگاه های زنجیره ای علت کشش مشتریان به سمت آن ها است. در فروشگاه های زنجیره ای تعداد سفارشات و محصولات چند صد برابر سایر فروشگاه ها و مغازه ها می باشد و به همین علت آن ها محصولات را تعداد بالا و به صورت عمده خریداری می کنند که باعث می شود هزینه کم تری برای آن ها داشته باشد و با حاشیه سود کم تر فروش خود را بالا نگه می دارند و سود بیش تری می کنند.
6- فروش با سرعت بالا و زیاد :
بنا به دلایلی که گفته شد از قبیل قیمت های پایین تر از سایر بخش های بازار، تخفیف های ویژه و تنوع بالای کالا افراد معمولا بیشتر خرید های خود را از فروشگاه های زنجیره ای انجام می دهند و به همین علت فروش با سرعت بسیار بالا و با حجم بسیار زیادی صورت می گیرد. و همین مزیت فروشگاه زنجیره ای موجب افزایش فروش و سود دهی آن ها می شود.
7 – آزادی انتخاب مشتری :
از دیگر مزایای فروشگاه های زنجیره ای می توان به آزادی و حق انتخاب مشتری در انتخاب کالا بدون دخالت فروشنده اشاره کرد. در بسیاری مواقع مشتریان به علت این که فروشندگان در جای جای فروشگاه به دنبال آن ها می آیند احساس ناخوشایندی داشته و نمی توانند به راحتی به خرید بپردازند، لذا هنگامی که آزادی عمل داشته باشند و کسی مزاحمتی برای آن ها ایجاد نکند می توانند راحت تر به خرید پرداخته و با رضایت بیش تری از فروشگاه خارج می شوند و همین امر موجب بازگشت مجدد آن ها به فروشگاه می شود.
8 – صرفه جویی در وقت :
یکی از بهترین مزایای فروشگاه زنجیره ای این است که هر آن چه که افراد در خانه به آن نیاز دارند را به صورت یک جا زیر یک سقف در اختیارشان قرار می دهد و همین امر باعث می شود طرفداران بسیاری به خصوص در شهر های بزرگ داشته باشد. از این جهت که در شهر های بزرگ عموما افراد به علت مشغله زیادی که دارند زمان کافی برای خرید روزانه نداشته و ترجیح می دهند به طور یکجا برای مدت طولانی خرید کنند که خوشبختانه فروشگاه های زنجیره ای به کمک آن ها آمده و باعث صرفه جویی در وقت افراد می شود.
منبع: