شتابدهی

شتابدهنده‌­ها درسال ۲۰۰۵ میلادی در بریتانیا پا به دنیا گذاشتند. Y Combinator اولین شتابدهنده‌­ای بود که در کمبریج انگلستان خود را به دنیای استارت­آپ­‌ها معرفی کرد. در شرایطی که فناوری اطلاعات و ارتباطات در همه ابعاد زندگی انسان نقش حائز اهمیتی یافته‌­اند، به تبع استارتاپ­‌ها نیز تبدیل به کسب و کارهای میلیون دلاری شده‌­اند؛ به نحوی که مجموعه­‌هایی مثل Rocket Internet در کشورهای مختلف دنیا بر روی این موضوع سرمایه گذاری کرده‌­اند و همواره در تلاش هستند تا سهم بیشتری از این بازار را به دست آورند.

اهداف

  • پیشرو بودن در ایجاد زنجیره ارزش مشتمل بر شناخت و ممیزی، تعریف و شکل­‌دهی و تجاری‌­سازی فرصت­‌های نوآورانه فناور مبتنی بر وجه تقاضا و نیازهای اساسی کشور، با همکاری تیم‌های مستعد و همراه در راستای سرمایه‌گذاری متنوع در حوزه‌­های کارآفرینی برای گروه ارزش آفرینان امتیاز
  • معرفی فرصت‌­های نوآورانه فناور خوش‌­آتیه به گروه ارزش آفرینان امتیاز جهت ورود مستقیم هلدینگ یا شرکت‌­های تابعه در سرمایه­‌گذاری مشترک در ابعاد گوناگون
  • ارزش‌­آفرینی و هم‌­افزایی به واسطه مشارکت در طرح‌­های نوآور از طریق تامین مالی و اعتباری و تزریق سرمایه‌نقدی و همینطور آورده‌­های غیرنقدی دانشی و تخصصی در جهت خلق، توسعه، راهبری و مدیریت کسب و کارهای جدید فناورانه و نوآورانه و مسـاعدت در گشایش بازار و گسـترش تعامـلات داخلی و بین‌المللی آنها
  • جـذب منابــع مدیریتـی و همینطور ســرمایه اشـخاص حقیـقی و حقـوقـی علاقه‌مند به مشارکت در حوزه سرمایه گذاری جسورانه با تکیه بر اهرم‌­های توان مدیریتی و تجربه گروه ارزش‌آفرینان امتیاز در این عرصه
  • توسعه گستره جغرافیایی شناخت و جذب فرصت‌های کسب­وکاری در مناطق مستعد در داخل کشور
  • الگوسازی برای فعالیت شرکت­‌های نوآور دانش بنیان و تدوین الگوی مشارکت، ارزش‌­آفرینی و هم‌­افزایی بین سرمایه‌گذاران و فناوران در کسب و کارهای نوآور و خوش‌­آتیه

چشم انداز

چشم انداز گروه ارزش‌آفرینان امتیاز تبدیل شدن به یکی از پنج شتابدهنده برتر کشور برای توسعه کارآفرینی و ایجاد ثروت از طریق هدایت و ارتقای مهارت­‌های مورد نیاز صاحبان استارتاپ­‌ها تا افق ۱۴۰۴ است.

ماموریت

  • ارتقای مهارت­‌های نوآورانه و کارآفرینی آن در یک محیط خلاق و بانشاط شتابدهنده
  • آموزش مهارت­‌های توسعه‌­ای در زمینه‌­های مدیریت، برقراری ارتباط و تفکر استراتژیک
  • مشارکت فزاینده در فرآیند نوآوری و توسعه فن­آوری
  • ایجاد ارتباط مناسب و کارآمد بین کارآفرینان و سرمایه‌گذاران
  • راه اندازی شرکت شتاب­دهنده استارتاپ ارزش آفرینان‌امتیاز در کوتاه مدت
  • جذب تیم­‌های استارتاپی در حوزه­‌های فین­تک، انرژی­‌های نو، خدمات بیمه  و لیزینگ، سلامت و …
  • ممیزی ایده‌­ها و انتخاب ایده‌­ها و تیم‌­های برتر استارتاپی با استفاده از شاخص‌­های کلیدی عملکرد تعریف شده
  • ارائه خدمات مختلف برای رشد و بلوغ استارتاپ‌­های منتخب در دوره شتاب‌دهی
  •  برقراری ارتباط ما بین استارتاپ­‌ها و شبکه­‌های مختلف مورد نیاز برای توسعه استارتاپ­‌ها از جمله شبکه ذینفعان و سرمایه‌گذاران
  • ارائه و لانچ محصولات استارتاپی به بازار

برنامه‌ها

فرآیند رشد استارتاپ در مراکز شتاب‌دهنده

به ‌طور کلی فرآیند رشد استارتاپ در مراکز شتاب‌دهنده‌  عبارت‌اند از:

فرآیند انتخاب تیم
از میان تعداد بسیاری از تیم‌های درخواست‌‌دهنده به مراکز شتاب دهنده، تعدادی از تیم‌ها انتخاب می‌شوند. به طور مثال شتاب‌دهنده‌ موفق وای‌سی، تنها ۲٪ از درخواست‌هایی که دریافت می‌کند را می‌پذیرد. در مقایسه با نرخ پذیرش دانشجو در دانشگاه استنفورد که برابر است با ۵/۱٪ .
تأمین سرمایه‌ی اولیه ‌(بذری) استارتاپ
معمولاً مراکز شتاب‌دهنده مبلغی بین ۱۰ تا ۶۰ هزار دلار در ازای دریافت ۳ تا ۱۲ درصد سهام به استارتاپ‌ها پرداخت می‌کند.
برنامه‌ی حمایتی
طول مدت این برنامه معمولاً بین ۳ تا ۶ ماه است. مانند برگزاری رویدادها، جلسات سخنرانی و منتورینگ (Mentoring) تیم‌ها در فضای کار اشتراکی و فراهم¬کردن امکان دسترسی به شبکه‌ی سرمایه‌گذاران خطرپذیر و سایر همکاران شتاب‌دهنده مانند اعضای شرکت‌های بزرگ تجاری.
پایان برنامه و برگزاری دمو دی (demo day)
در این روز استارتاپ‌هایی که دوره‌ی شتاب‌دهی خود را گذرانده‌اند، فارغ‌التحصیل می‌شوند و با ارائه محصول یا خدمت خود به سرمایه‌گذاران، شرکت‌ها و رسانه‌ها به مرحله‌ی جذب سرمایه‌های بزرگتر می‌رسند.
Previous
Next

استراتژی شتاب‌دهنده در ارزش‌آفرینان امتیاز توسط موسسان و سهام‌داران اصلی آن تعریف می‌شود که بر پایه‌ آن برنامه‌های خود را ارائه می‌دهند.

مجموعه برنامه‌ها

برنامه‌های مراکز شتاب‌دهنده در گروه ارزش آفرینان امتیاز به طور کلی به دو بخش برنامه‌ آموزشی و منتورینگ تقسیم می‌شود.

ساختار تامین مالی (Funding)

تأمین مالی استارتاپ‌ها در مرکز شتاب‌دهنده گروه ارزش آفرینان امتیاز به طور کلی به دو دسته زیر تقسیم می‌شود:

  • تأمین مالی توسط خود مراکز شتاب‌دهنده
  • تأمین مالی به واسطه ارتباط استارتاپ با سرمایه‌گذاران

سرمایه‌ مراکز شتاب‌دهنده نیز بیشتر به وسیله‌ سهام‌داران آن‌ها مانند سازمان‌های بزرگ، دولت، مراکز عمومی و … تأمین می‌شود. بیشتر شتاب‌دهنده‌­هایی که به تازگی برنامه‌ خود را راه‌اندازی کرده‌اند، قادر به کسب درآمد از طریق سرمایه‌گذاری بر روی استارتاپ‌های تحت نظر خود نیستند. زیرا این برنامه‌ها به تازگی شکل گرفته‌اند و خروجی  نداشته‌اند.

خدمات فارغ‌التحصیلان

فارغ‌التحصیلان موفق می‌توانند با بازگشت به شتاب‌دهنده‌  و کمک به آن‌ها موجب موفقیت بیشتر آن‌ها شوند. بسیاری از مراکز شتاب‌دهنده‌ موفق بر ارتباط مداوم و مناسب با تیم‌هایی که از برنامه‌ شتاب‌دهنده فارغ‌التحصیل شده‌اند، تأکید بسیار دارند. در گروه ارزش آفرینان امتیاز مراکز شتاب‌دهنده‌ با برگزاری رویدادهای مختلف و منظم از فارغ‌التحصیلان دعوت می‌کنند تا در برنامه‌ آن‌ها شرکت کنند و تجربیات خود را با بقیه در میان بگذارند.

مراکزی که از استارتاپ‌ها سهام دریافت می‌کنند، بعد از فارغ‌التحصیل شدن به حمایت خود ادامه می‌دهند؛ زیرا با بزرگتر شدن استارتاپ‌ها، سهام شتاب‌دهنده هم ارزش بیشتری پیدا می‌کند. همچنین شبکه‌ فارغ‌التحصیلان می‌توانند سرمایه‌ای برای تأمین سرمایه‌گذاران و منتورهای موردنیاز مراکز شتاب‌دهنده باشند.

ساختار و معیارهای جذب تیم‌ها

جذب تیم‌ها معمولاً در دوره‌های زمانی مشخصی صورت می‌گیرد. در بعضی از مراکز شتاب‌دهنده‌  بازه‌ زمانی مشخصی برای ارائه‌ درخواست پذیرش در نظر گرفته می‌شود و در برخی از آن‌ها در هر زمانی از سال می‌توان درخواست پذیرش را ارسال نمود. بنابراین برنامه‎‌های مراکز شتاب‌دهنده‌ نوع دوم منعطف‌تر است.

تیم‌ها برای ارائه‌‌‌ درخواست باید ابتدا از طریق آنلاین اقدام به ثبت‌نام کنند. اطلاع‌رسانی‌ عمدتاً از طریق وب‌سایت‌ شتابدهنده انجام می‌گیرد. سپس در صورت پذیرش، دعوت به مصاحبه‌ حضوری ‌می‌شوند. برخی از مراکز شتاب‌دهنده‌ ‌ نیز با برگزاری رویدادها و مسابقات مختلف، اقدام به جذب تیم‌ها می‌کنند.

مراکز شتاب‌دهنده‌ معمولاً با تشکیل کمیته‌ای از مدیران شتاب‌دهنده، سرمایه‌گذاران، منتورهای باتجربه و فارغ‌التحصیلان شتاب‌دهنده‌، تیم‌های مختلف را مورد ارزیابی قرار داده و با آن‌ها مصاحبه می‌کنند. بیشتر مراکز شتاب‌دهنده اعضای تیم را به عنوان مهمترین فاکتور انتخاب تیم در نظر می‌گیرند.